Az otthonfelújítási támogatás igénylése – lépésről lépésre

Az otthonfelújítási támogatás igénylése – lépésről lépésre

Cikkünkben részletezzük a kérelem benyújtásának folyamatát.

Az otthonfelújítási program keretében járó támogatás idén január elsejétől igényelhető, a gyermeket váró, nevelő családok részére, hogy korszerűsítsék, felújítsák otthonukat. A támogatás a teljes költség 50 százaléka lehet, amely összekapcsolható hitelfelvétellel is. Ez azt jelenti, hogy akár egy nagyobb program keretében is lehet gondolkodni, a felújítást a lakásvásárlással is össze lehet kötni.

Benyújtás

A támogatást 2022. december 31-ig lehet igényelni. A családoknak előre meg kell finanszíroznia a felújítsi költségeket. Sokaknak nincs ehhez elég megtakarítása, nekik kitűnő lehetőség a kormány kamattámogatott hitele. Miután befejeződtek a munkálatok, 60 napon belül kell benyújtani a kérelmet a Magyar Államkincstárnak.  A kérelem benyújtható az ügyfélkapun (Szüf) keresztül elektronikusan (a szükséges iratokat beszkennelve), de el lehet azt juttatni postán és személyesen is az Államkincstárnak.

Mankó

A  Magyar Államkincstár honlapján az Otthonfelújítási támogatás menüpont alatt található egy mellékelt tájékoztató, amelyet érdemes elolvasni a kérelem benyújtása előtt. Ebben részletesen le van írva (pdf), hogy milyen adatok, információk átadása szükséges, emellett egy listát is tartalmaz, amelyben részletesen fel vannak sorolva a kötelezően benyújtandó és az ajánlott, de nem kötelezően benyújtandó dokumentumok. Ezen nyomon tudjuk követni mi az, amit még be kell szereznünk.

A szükséges dokumentációról is részletes leírás található nyomtatványmintákkal. Az adminisztráció három csokorba osztható: 

  • személyes adatok, kérelmek, nyomtatványok és a dokumentumok másolata
  •  a megkötött szerződések
  • a begyűjtött számlák és a számlaösszesítő. 

Az alábbiakban ezeket vesszük sorra.

Kérelmek, nyomtatványok

A támogatást legalább egy gyereket nevelő, vagy gyermeket váró pár vagy egyedülálló szülő kérheti. Maga a kérelem a legfontosabb dokumentum. A kérelemben a személyes adatok megadása mellett meg kell adni a felújítandó ingatlan paramétereit is. Közölni kell a a támogatásra jogosító gyerek adatait is. Amennyiben a pár közösen igényli a támogatást, akkor is csak egyikük lesz a kérelmező.

Az Államkincstár honlapján négyféle nyilatkozat található, de az igénylésnél ezek közül nem kell mindegyiket kitölteni:

  1. Az első azt tartalmazza, hogy a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában kijelenti, hogy jogosult a támogatásra. 
  2. A második egy háztartási nyilatkozat, amely a házastárs adatait tartalmazza.
  3. A harmadik egy adatkezelési nyomtatvány.
  4. A negyedik egy lemondó nyilatkozat. Ezt csak akkor kell benyújtani, ha valami ok miatt mégsem vagyunk jogosultak a támogatásra.

Fontos, hogy a kérelemhez csatolni kell a kérelmező, a házastárs személyi igazolványát és lakcímkártyáját, emellett a gyerek iratait is – ha van neki, lakcímkártyája biztosan. Abban az esetben, ha a pár a támogatást egy magzat után szeretné igényleni, akkor célszerű igazolni, hogy a magzat elmúlt 12 hetes. Ez nem kötelező, de ajánlott, előbb-utóbb úgyis igazolni kell a baba megérkezését. Ezt a terhességi kiskönyv szükséges oldalainak másolatával lehet teljesíteni.

Szerződések

Csak abban az esetben kaphatja meg az igénylő a támogatást, ha érvényes megbízási szerződést köt a vállalkozóval, amelynek tartalmaznia kell a kell a szükséges adatokat, információkat. Így a megbízó és a vállalkozó nevét, címét, az ingatlan elhelyezkedését, a munka részletes leírását, a költségeket és a várható befejezést. A szerződő feleknek ezen felül mellett ki kell jelenteniük, hogy egymásnak nem hozzátartozói, vagyis a megbízás tisztán piaci alapon történik.

Találunk a nyomtatványok között egy szerződés mintát is, amelyet nem kötelező használni ám fontos, hogy a szerződésben minden szükséges információ benne legyen. Így kénylmesebb lehet, ha ezt a szerződésmintát használjuk, vagy személyre szabjuk. A szerődésben részletesen le kell írni az egyes munkafolyamatokat, illetve azok bekerülési értékét. Kiemelten fontos, hogy ha a felújítási munkálatok közben újabb feladatokat kell elvégezni, ami a munka ellenértékét és a költségeket is befolyásolja, akkor ezt figyelembe véve mindig módosítani kell a szerződést. Mivel a dokumentációt csak utólag kell benyújtani, így ezt rugalmasan lehet alakítani.

Számlák, igazolások

 Itt három dologra kell figyelni: a számlákra, a számlaösszesítésre és a kifizetés igazolására. Igazolni kell, hogy a felújítási költségek indokoltak voltak és azokat ki is fizette megbízó.

A számlákat mindenképpen gyűjteni kell. Legalábbis addig az összegig mindenképpen, ameddig a támogatás még igényelhető. Vagyis ha 3-3 millió forint az anyagköltség és a munkadíj, akkor minden tételről meg kell őrizni a számlát. Ha az anyagköltség 6 millió, a munkadíj 3, akkor a 6 millió forint költség teljes számlacsomagjából legalább 3 milliót be kell kérni és meg kell őrizni. A számláknak szabályosnak kell lenniük, és azt a megbízó nevére kell kiállítani. A munkadíjról ugyanúgy ki kell állítani a számlát, mint az alapanyagokról, nem elegendő a szerződésben rögzíteni annak összegét. A számlákat be kell szkennelni és csatolni kell a támogatási kérelemhez, szerződéshez.

A számlák tartalmát egy összesítőbe is fel kell vinni. Ez lényegében egy sima táblázat, ahol egymás alá vannak írva a tételek és a számla összege. Ebből is készíthet az igénylő egy saját verzót, de célszerű kinyomtatni a Magyar Államkincstár oldaláról. Fontos kiemelni, hogy az összesítő nem pótolja a számlákat, azokat mindenképpen meg kell őrizni, és ha az Államkincstár ellenőrzi a támogatás igénybevételének jogosságát egy helyszíni szemlén, akkor ezeket a számlákat be kell tudni mutatni.

A számla kiegyenlítéséről csatolni kell az igazolást. Ez lehet egy átutalási megbízás, egy netbankos jóváhagyás vagy – készpénzes kifizetés esetén – egy igazolás arról, hogy a vállalkozó a munkadíjat átvette, a költségekkel elszámoltak. Ezt az igazolást is be kell szkennelni és csatolni kell.

Beküldés

A legegyszerűbb módja, a kérelem beadásának, ha ügyfélkapun keresztül benyújtjuk. A számlákat, igazolásokat, szerződéseket szkennelve, fotózva kell becsatolni olvasható formában. Jó megoldás erre a telefonokra letölthető szkennelő applikációk valamelyike. Fontos, hogy ha nem elektronikusan nyújtjuk be a kérelmet, akkor a csatolt számlákról csak másolatot kell beadni,  az eredeti példányokat minden esetben meg kell tartani. Szintén fontos, hogy ha postán adjuk be az igénylést, vagy egy államkincstári ügyfélszolgálaton, akkor minden szükséges iratot, kérelmet, igazolást alá kell írni. 

Forrás: bank360.hu

Kép: Freepik

Oszd meg másokkal is!